Rozhovor s Janem Zábrodským na téma: Reklamní (propagační) materiály a jejich využití v podnikání

Rozhovor s majitelem společnosti BONA MEDIA a provozovatelem webu tisk-vizitek.cz, který vyšel v internetovém magazínu epodnikatel.cz. Protože tento článek již na serveru není, přikládáme zde jeho přesnou kopii.



Jan Zábrodský je jednatelem reklamní agentury BONA MEDIA s.r.o. Kromě úkolů spojených s vedením společnosti se podílí také na tvorbě grafických návrhů a přípravě podkladů pro tisk. V oblasti reklamy a webdesignu se pohybuje již 10 let a za tuto dobu má zkušenosti s realizací spousty projektů. Společnost BONA MEDIA s.r.o. je agentura poskytující kompletní reklamní služby, mimo to provozuje i několik dalších webů z oblasti reklamy - mezi nejnavštěvovanější patří www.tisk-vizitek.cz.

Z jakých propagačních materiálů mohou podnikatelé vybírat?

Způsobu propagace je hodně, proto může být mnohdy těžké vybrat si ten správný. Obecně se dá říci, že základem by měly být internetové stránky a vizitky. Velmi často klienti objednávají polepy výloh a vozidel, různé cedule, ale také letáky, prospekty, katalogy a další tiskoviny. Oblíbené jsou i reklamní předměty v podobě propisek, hrnků, skleniček, apod.

Mohou si propagační materiály dovolit i začínající podnikatelé a mají pro ně vůbec význam?

Určitě ano. Vytvoření jednoduchého webu, vizitky nebo polepu výlohy většinou není příliš nákladné a investice se určitě vyplatí, protože se vrátí v podobně realizovaných zakázek a počtu získaných zákazníků.

Které reklamní materiály jsou nejvíce využívané?

Jak jsem již zmínil, základem propagace společnosti jsou internetové stránky a vizitky, tím pádem bych je označil za nejvíce užívané. Na dalším místě jsou tiskoviny, polepy a venkovní reklama a až v poslední řadě bych uvedl reklamní předměty.

Vizitku by si měl pořídit každý podnikatel, vyplatí se nechat navrhnout design od grafika nebo to můžu zvládnout i sám?

Nechat si navrhnout vizitku od grafika se určitě vyplatí, protože ve většině případů lze na první pohled poznat, zda si podnikatel dělal vizitku sám a nebo má vizitku vytvořenou grafickým studiem. Vizitka je "vizitkou" podnikatele či firmy, proto by měla vypadat dobře.

Jaké údaje by neměly na vizitce chybět?

Na vizitce by určitě měl být název společnosti, adresa, telefon a email. Pokud se jedná o vizitku "kontaktní", nesmí samozřejmě chybět jméno dané osoby. Ostatní grafické prvky jako obrázek, barvy, atd. jsou na zvážení každého. Vizitka však nemusí znamenat vždy jen jméno a kontaktní údaje, lze ji využít také jako slevovou nebo informační kartičku.

Existuje nějaké základní pravidlo, kterým se mám řídit při jejím výběru? Ovlivňuje vzhled vizitky druh podnikání?

Myslím, že žádné pravidlo není, asi bych nechal výběr vizitky na vkusu každého. Vzhled vizitky je do jisté míry ovlivněn druhem podnikání - vizitka grafického studia s černým textem na bílém pozadí by jistě nepůsobila příliš kreativním dojmem. Naopak pestrobarevná vizitka s obrázkem domácího mazlíčka určitě není vhodná pro ředitele banky.

Na trhu se objevují i cd vizitky či oboustranné vizitky, jsou běžně k dostání na trhu nebo se musím obrátit na specializovaný obchod?

Většina firem nabízejících tiskové služby nemá ve své nabídce CD vizitky, spíše bych je považoval jako něco nadstrandardního. Já osobně jsem se zatím nesetkal s nikým, kdo by takovouto vizitku měl a nebo chtěl. Naopak oboustranné vizitky Vám udělá každá tiskárna. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že oboustranné vizitky jsou objednávány poměrně často, u nás tvoří zhruba 30% všech tištěných vizitek.

V jakých cenových relacích se pohybují ceny za běžnou vizitku? Kolik stojí grafický návrh vizitky?

Běžné ceny za tisk vizitek se pohybují v rozmezí 1-4 Kč/kus v závislosti na barevnosti, druhu papíru a počtu objednaných kusů. Při velkých počtech (tisíce) je možné dostat se i na cenu hluboko pod 1 Kč, naopak u vizitek tištěných na speciální grafické papíry s vytlačeným písmem nebo jinou speciální povrchovou úpravou se můžeme dostat i na cenu výrazně vyšší. Cena za grafický návrh je různá, řádově se pohybuje v cenách do 300 Kč.

Pokud si objednávám vizitky on-line, jsou nějaká specifika, výhody či nevýhody?

Některé tiskárny mají na svých stránkách jednoduchý on-line grafický editor, ve kterém si můžete sami během chvilky vytvořit vlastní návrh vizitky a tu pak rovnou poslat do tisku. Toto bych považoval, za výhodu objednávek on-line, naopak nevýhoda je v tom, že návrh nikdy nebude vypadat jako dílo profesionálního grafika.

Jaké podklady musím pro tisk dodat?

V případě, že chcete vytvořit grafický návrh, je nutné dodat veškeré kontaktní údaje, které na vizitce mají být. Kromě toho je dobré mít i představu o vzhledu vizitky (např. tmavá, světlá, barevná, decentní, atd.), případně poslat logo či firemní barvy.

Jak dlouho tisk trvá a jaký je minimální počet kusů objednaných vizitek?

Vizitky se nejčastěji tisknou dvěma způsoby. Prvním z nich je ofsetový tisk, který je ve většině případů kvalitnější a trvá kolem 3 dnů. Druhou možností je tisk digitální, který je hotový řádově za desítky minut, ovšem jeho kvalita je v naprostné většině případů nižší. Minimální počet tištěných kusů si určuje každá tiskárna jinak, obecně bývá minimum 50 nebo 100 kusů.

K oblíbeným propagačním materiálům patří také letáky. K jaké propagaci se nejlépe hodí?

Letáky nejčastěji známe jako akční letáky obchodů a supermarketů, které máme každý den ve schránkách - což je současně nejběžnější využití letáků. Dále můžeme letáky použít k prezentaci firmy či výrobku, informaci o nové pobočce a podobně. Nejběžnější jsou letáky formátů A4 a A5, pro prezentaci firmy se pak používá leták A4 složený na třetiny do formátu DL obálky.

Co musím promyslet a připravit pro podklady ke grafickému návrhu a tisku letáků?

Je nutné rozmyslet si, k čemu leták chci, co od něj čekám, zda by měl být výrazný akční a nebo decentnější firemní. Grafický návrh bych opět doporučil nechat na grafickém studiu.

Opět se zeptám na orientační cenu při nákladu tisíc letáků.

Cena letáku (stejně jako u vizitek) záleží na velikosti, barevnosti, druhu papíru a počtu kusů. U letáku je počet kusů více rozhodující než u vizitek. Cena za tisk 1.000 ks jednostranných barevných letáků formátu A4 se pohybuje okolo 3-4 Kč/kus, ale například při počtu 5.000 ks je již cena za kus řádově 3x nižší. Vyplatí se tedy letáků tisknout více než méně.
Rozhovor s Janem Zábrodským na téma: Reklamní (propagační) materiály a jejich využití v podnikání Rozhovor s Janem Zábrodským na téma: Reklamní (propagační) materiály a jejich využití v podnikání Reviewed by BONA MEDIA on ledna 16, 2011 Rating: 5
Používá technologii služby Blogger.