úterý 21. června 2016

Heureka ověřeno zákazníky ano či ne?

Již nějakou dobu hraje Heureka hlavní roli v nakupování přes internet. Tento server zná zřejmě každý, kdo již někdy online nakoupil. Pro eshopy představuje služba srovnání zboží jeden ze způsobů jak získat své zákazníky. Kromě klasického srovnávače nabízí Heureka i službu "Ověřeno zákazníky". Jak to funguje a k čemu to je? Pojďme se podívat.




K čemu je služba Ověřeno zákazníky


Díky této službě může každý nakupující veřejně hodnotit eshop u kterého nakoupil a naopak pro eshopy to může být skvělý způsob jak ukázat, že nabízí kvalitní služby. Má to však pár háčků.

Hlavní výhody pro eshopy


Pokud má eshop dostatečné množství dobrých recenzí pak je tento systém pro něj bezesporu výhodou. Může se chlubit dobrým hodnocením a spoustou prodejů, může od Heureky získat i certifikáty určitých kvalit.

Výhoda je tedy jasná - jste dobří, zaveďte tuto službu a ukažte to ostatním.

Proč do tohoto systému nejít


Kromě výhod, které jsou všem eshopařům asi jasné je zde i několik nevýhod:

  • Zákazníci nemohou svoji recenzi nikdy smazat nebo opravit: každému se může stát, že má nespokojeného klienta s kterým se ale nakonec domluví a stane se z něj klient spokojený. Bohužel pokud napíše špatnou recenzi, už ji pak nikdy nemůže vzít zpět.

    Konkrétní příklad: klientovi dodáte vadné zboží, on se s reklamací neozve - prostě nemá čas nebo to neřeší. Pak napíše špatnou recenzi a když mu zavoláte, dohodnete se na výměně, slevě, dopravě zdarma, atd. Klient odchází spokojen, rád by špatné hodnocení změnil ale už to nejde.
  • Zákazník si zboží vyzvedne pozdě: nachystáte zboží klientovi do druhého dne na osobní odběr, ale leží u vás 2 týdny, několikrát ho upozorníte pak si pro něj konečně dojde. V dotazníku Heureky pak uvede datum, kdy zboží vyzvedl. Heureka spočítá jak dlouho to trvalo, ale vůbec neřeší na čí straně byl problém. Opět máte špatné hodnocení, které nejde změnit, navíc máte pokažený údaj to průměrné době dodání. A klient ještě může napsat negativní recenzi, že jste ho 2 týdny naháněli.
  • Platba předem kazí průměry: podobný problém jako v předchozím bodě - zákazník pošle objednávku, obratem mu pošlete údaje k platbě, ale jemu trvá týden poslat peníze. Opět pak vyplní datum, kdy byla objednávka doručena a opět pokazí průměry.
  • Heureka je na vždy: výhodou pro nakupující je to, že špatně hodnocený obchod nejde z Ověřeno zákazníky nikdy smazat. Nevýhody pro eshop není asi potřeba rozebírat - špatného hodnocení se už nikdy nezbaví.

    !! Dávejte si proto velký pozor, pokud kupujete již zavedený eshop jaké má hodnocení. Špatného hodnocení se nedá nikdy zbavit !!
  • Konkurence vás může drtit: pokud vás chce konkurence poškodit, není nic jednoduššího než na vašem eshopu udělat několik fiktivních objednávek. Ty následně zrušit nebo zboží nepřevzít a pak napsat špatné hodnocení, které automaticky přijde každému objednávajícímu. Heureka totiž vůbec nezkoumá, zda jste zboží skutečně převzali a jestli nejste pouze falešní objednávači.

Moje zkušenosti


Osobně jsem tuto službu začal používat poté co jsem rok a půl využíval své vlastní řešení dotazníků spokojenosti. Vzhledem k tomu že dotazník vyplnila zhruba polovina klientů a téměř 98% nám dalo dobré hodnocení, tak jsem se rozhodl do toho jít. Bohužel jsem ze služby trošku zklamaný, právě kvůli určitým nevýhodám a omezením. Najednou nevypadají naše dobré služby tak dobře jako dřív a to je velká škoda.

Když tuto službu srovnám třeba s hodnocením firem na Google nebo Firmy.cz jsou pravidla zbytečně tvrdá, hlavně tím že recenze nejde mazat nebo rušit., Navíc nemůžete nic dělat pokud máte recenze zkreslené nebo dokonce nepravdivé a to vidím jako hlavní problém!