Pravda o optimalizaci pro vyhledávače

Optimalizace webu pro vyhledávače je bezesporu dobrá a nebál bych se říct i nutná věc pro všechny webové stránky. Co nám ale optimalizace přinese, co naopak ne, proč ji dělat, ale co vše ještě musíme udělat, aby byl výsledný efekt dostatečně účinný.

Co od SEO můžeme čekat

Hodně lidí si myslí, že pokud se na jejich webu optimalizace pro vyhledávače provede, automaticky se jim zvýší počet zákazníků (resp. zakázek) a tím i jejich zisky. Nemusí to být však vždy pravda. Samotná optimalizace zlepší webové stránky tak, aby je vyhledávač lépe našel na určitá klíčová slova, což ale nemusí znamenat zvýšení počtu zakázek. Důležitým faktorem jsou samotné internetové stránky, protože nepřehlednému a zmatenému webu zvýšení návštěvnosti nepomůže. Optimalizace zvýší počet návštěvníků webu, ale vyšší návštěvnost nemusí znamenat zvýšení počtu zákazníků.

Co to je optimalizace pro vyhledávače

Je to zjednodušeně úprava zdrojového kódu stránky a jejích funkcí tak, aby je vyhledávač snadno našel a mohl procházet obsah webu. Každý vyhledávač má tzv. robota, který prochází internet, hledá webové stránky a ukládá je do své databáze, z které poté hledá.

Chci být na prvním místě a nikde jinde

Každý komu jsme optimalizaci dělali měl vždy požadavek být na prvním místě ve všech vyhledávačích, což je samozřejmě logické, protože čím výš jeho odkaz bude, tím větší je šance, že na něj někdo klidně. Má to však jeden háček - každý chce být na prvním místě, ale může tam být jen jeden. Boj o první místo je tudíž velký a i když se na první místo dostaneme, neznamená to, že máme vyhráno - zítra už může být první někdo jiný. Je spousta firem, věnujících se optimalizaci a spousta z nich slibují nebo dokonce garantují první pozice ve vyhledávačích - samozřejmě je to nesmysl, je to jako kdybych vám sliboval první místo u podklady v obchodě nebo první jídlo v restauraci. Na první pozici jsou schopni web dostat, ale konkurenční boj je příliš velký na to, aby stránka na prvním místě zůstala navždy, kromě toho první místo nelze zaručit, protože vždy může přijít někdo další, s lepší nebo modernější technologii, či s podvodeným "oblafnutím" vyhledávačů. Ze svých zkušeností vím, že pozice webu se průběžně mění a posunuje o pár míst nahoru a dolů.

Samotné SEO nestačí

Kromě samotné optimalizace pro vyhledávače je důležité udělat i další kroky. Jeden z nich je udělat web "uživatelsky přátelský" - tedy takový, aby se v něm návštěvník dobře vyznal, na první pohled viděl vše co potřebuje a nemusel nad ničím zbytečně přemýšlet. Toto je velice důležitá a často opomínaná věc - uživatel stránek nemá čas zkoumat o co jde a hledat, většina uživatelů internet klikají a pokud se musí na chvíli zastavit a propřemýšlet raději zkusí jiný web, který je jim bližší. Proto nesmíme kvalitu webu a orientaci na něm podcenit.

Optimalizaci mám a co dál

Máme-li hotovou optimalizaci a kvalitní přehledný web je sice skoro vyhráno, ale ještě to tím nekončí. Stránky je dobré podpořit reklamou, aby se lidem dostaly do podvědomí. Osobně bych doporučil reklamu na internetu (Seznam, Google - můžeme i další weby, ale nepovažuji to za nutné), ale je dobré webovou stránku nastavit i do podpisu emailu, dát na vizitku, na auto, výlohu, apod. (a když jsme u toho, veškeré tiskoviny, polepy, venkovní reklamu a propagaci Vám dokážeme zajistit - navštivte www.bonamedia.cz).

Zpětné odkazy

Jedna z velice důležitých věcí jsou zpětné odkazy - tedy odkazy, které vedou z cizí stránky na tu vaši. Odkaz je samozřejmě důležitý, ale je zde spousta dalších určujících věcí. Každý odkaz si sebou totiž nese i svoji sílu a text, proto je vhodné promyslet co bude jako název odkazu, protože toto je informace, kterou vyhledávači vidí. Například pokud budu chtít propagovat své stránky zaměřené na tisk vizitek, vložím na cizí stránky text ve znění: Vizitky - tisk vizitek a udělám odkaz na svůj web. Vyhledávač vidí text odkazu a cíl kam vede, vše si uloží a ví, že k této konkrétní stránce patří slova Vizitky, Tisk, Tisk vizitek. Odkaz vedený z ikonky nebo obrázku v případě, že nemá textový popisek je zcela zbytečný, protože odkaz sice vyhledávače vidí, ale nemají k nim text. Stejně tak odkazy, které jsou z vašeho webu na ostatní stránky, jsou pro vás zbytečné - pomáhají těm na koho odkazujete.

Odkazové lišty a farmy

Zpětné odkazy lze získat i z různých odkazových lišt, katalogů, portálů a stránek s odkazy nebo z tzv. odkazových farem. Může to pomoci i uškodit! Nedoporučoval bych vkládat svůj web na stránky, kde je více odkazů než ostatního textu a stejně tak do odkazových lišt, kde sice získáte plno zpětných odkazů, ale stejně dobře může být váš web penalizován buď snížením pozic při vyhledávání a nebo zcela v hledání zablokován. Své odkazy vkládejte na kvalitní stránky, katalogy a portály.

Nenechte se napálit

Při optimalizaci je dobré zvážit nabídky více firem a v ideální případě zjistit jaké má firma reference a jak byly zákazníci spokojeni. Je totiž spusta firem, které si za optimalizaci vezmou desetitisíce, ale výsledná práce má hodnotu maximálně tisíců a někdy i stokorun. Další věc je nenaletět podvodníkům, kteří vše umí a vše slíbí a opravdu dostanou stránku na první pozice, ale nějakým nekalým způsobem a vyhledávače pak web penalizují úplným vyřazením z hledání - toto je v podstatě nejhorší varianta, která může nastat.
Pravda o optimalizaci pro vyhledávače Pravda o optimalizaci pro vyhledávače Reviewed by BONA MEDIA on ledna 16, 2011 Rating: 5
Používá technologii služby Blogger.