Jak měřit přesný zisk z reklamy


Určitě jste svůj web, e-shop nebo firmu již někdy propagovali placenou reklamou na internetu. Spousta lidí do ní vkládá peníze, ale špatně nebo dokonce vůbec neměří efektivitu. Pak mají pocit, že reklama funguje i když je tomu třeba přesně naopak. Právě měření je nejdůležitější faktor. Dnes si ukážeme jak zcela přesně změřit zisk z reklamní kampaně.



Jak měřit?


První poměrně jednoduchý způsob je pomocí Google Analytics, konkrétně přes "cíle" nebo "cíle elektronického obchodu". Cíle musíme mít ovšem nastavené (jak to udělat si snadno najdete na internetu nebo přímo v nápovědě Google Analytics). V měření cílů vidíme kolik bylo provedených objednávek a odkud objednávající na náš web přišli. V měření elektronického obchodu vidíme jaké zboží lidé objednávají, kolik kusů a za jakou cenu. Tyto informace nám ale nemusí stačit - tak jako mě u našeho webu www.tisk-vizitek.cz.

Jak nastavit měření?


Aby to ale fungovalo správně musíme mít reklamní kampaň správně nastavenou. Pokud tedy inzeruji náš web www.tisk-vizitek.cz, musím v kampani nastavit viditelný odkaz a cílový odkaz, který má v sobě další parametry

Vypadat to bude takto:
- viditelný odkaz - www.tisk-vizitek.cz
- cílový odkaz (pro Sklik) - http://www.tisk-vizitek.cz/?utm_source=sklik&utm_medium=cpc
- cílový odkaz (pro Google) - http://www.tisk-vizitek.cz?utm_source=google&utm_medium=cpc

Pozn.: pro jiné reklamní systémy stačí změnit parametr utm_source na jinou hodnotu - např. etarget, billboard atd. Pokud děláte emailové kampaně, pak je možné tam zadat třeba slovo "email" apod.

Parametr "umt_source" nám určuje zdrojový web (reklamní systém), parametr "utm_medium" určuje typ reklamy - tedy CPC = Cost per click = cena za klik. Parametr "utm_medium".

Nyní máme vše nastaveno a můžeme měřit kolik objednávek z kterého webu nebo z které kampaně nám přišlo. Známe sice počet, ale neznáme jejich přesnou hodnotu.

Jak měřit přesný zisk z reklamy?


Google Analytics nám změří počet objednávek (případně jejich hodnotu), ale nedokáže zjistit kolik jsme vydělali. Abychom zjistili přesný zisk je potřeba upravit přímo náš web či e-shop.

Náš web po kliknutí na placenou reklamu získá parametry "umt_source" a "umt_medium", stačí si tyto parametry uložit např. pomocí "cookies" a následně je vložit do konkrétní objednávky.

Díky tomu budeme mít u každé objednávky informaci odkud zákazník přišel. Když tedy objednávky vyfiltrujeme právě podle zdroje návštěvy a sečteme zisk, zcela přesně víme kolik nám inzerce na Google, Seznamu či jiném webu vynesla. Už tedy není potřeba přemýšlet jestli se vyplatila nebo ne, protože vidíme přesná čísla.

Lze měřit zisky ze všech odkazujících stránek?


Samozřejmě lze! Buď opět přes Cíle v Google Analytics (kdy budeme vědět jen počet objednávek) nebo opět zcela přesně přímo úpravou kódu na svém webu vložením PHP příkazu, který zjistí předchozí načtenou stránku. Možná by to šlo i JavaScriptem, ale na ten nejsem tak velký odborník :-)

Jak to udělat:

Na web vložíme PHP příkaz $_SERVER['HTTP_REFERER'], který nám zjistí předchozí otevřenou stránku. Dále již stačí ověřit zda je tato stránka z naší nebo cizí domény a pokud je z cizí, tak ji uložit opět např. pomocí "cookies" a následně přiložit do každé objednávky.

Přesně opět víme odkud objednávající přišel a kolik nám tento zdroj návštěvy přinesl peněz.

Pozn.: Sám jsem toto začal využívat kvůli měření ziskovosti z portálu Firmy.cz, ale funguje to na všechny odkazovací weby. U vyhledávače Seznam.cz lze tímto skriptem zjistit i klíčová slova vyhledávání, takže se s tím dají dělat opravu zajímavé věci. Stačí jen ukládat adresy a pak je různě filtrovat a upravovat.
Jak měřit přesný zisk z reklamy Jak měřit přesný zisk z reklamy Reviewed by BONA MEDIA on ledna 25, 2016 Rating: 5
Používá technologii služby Blogger.