středa 6. ledna 2016

Vypočtěte kolik investovat do reklamy

Chystám si reklamní kampaň na Google Adwords a Seznam Sklik pro letošní rok. Protože nechci "střílet do vzduchu" je potřeba spočítat jaká kampaň se vyplatí a kolik můžu investovat. Nerad bych se dostal do situace, že budu pracovat 3x více a vydělám stejně jako bez reklamy. Jak tedy spočítat kolik můžu investovat? Čtěte dál.



Krok 1 - počet návštěv na webu

Počet návštěv na webu je nejlepší měřit přes Google Analytics. Vyberte si období třeba za posledního půl roku a podívejte se jakou máte návštěvnost na svém webu nebo e-shopu.

Krok 2 - konverzní poměr (kolik návštěvníků udělá objednávku)


Jestliže používáte Google Analytics a máte správně nastavené cíle (návod je buď v oficiálním manuálu Google a nebo můžete hledat jinde na internetu - návodů je opravu hodně), konverzní poměr se vám sám počítá a ukazuje právě ve statistikách návštěvnosti. Většinou bývá v rozmezí 1-4%, pro náš výpočet doporučuji vzít průměrnou konverzi za několik měsíců.

Krok 3 - zisk z objednávky


Nejdůležitější je vědět kolik vyděláte na jedné objednávce. Samozřejmě na vašem e-shopu není každá objednávka stejná, takže náš postup je založen na průměru. Jednoduše si můžete spočítat kolik jste za poslední rok nebo půlrok, či měsíc měli objednávek. Stejně tak určitě víte jaký jste měli obrat a zisk. Zisk z jedné objednávky pak spočítáte pouhým vydělením zisku počtem objednávek.

Krok 4 - samotný výpočet


V tento okamžik vím kolik máme návštěv na webu, kolik procent návštěvníků objedná a kolik průměrně vyděláme na jedné objednávce.

Máme vstupní hodnoty výpočtu:
- návštěvy na webu zaokrouhlíme na 1000 návštěvníků
- konverzi máme např. 2,6%
- průměrný zisk z objednávky např. 685 Kč

Maximální cenu za klik v reklamním systému si zvolím např. 12,- Kč/klik

A už počítáme:
- 1000 návštěv krát 2,6% = 26 objednávek
- 26 objednávek krát 685 Kč = 17 810 Kč zisku
- investice do reklamy - 1000 kliknutí krát 12 Kč za klik = 12 000 Kč

Reklama se v tomto případě vyplatí, protože jsme vydělali víc než utratili na reklamě. Druhá věc je, že jsme získali nové zákazníky, kteří mohou nakoupit i v budoucnu. Tím se nám výnos z reklamy může ještě vylepšit.

Vždy však záleží na konkrétním případu kolik máte konverzi, kolik zisk z objednávky a kolik nastavíte cenu za jeden proklik v reklamním systému. Zde je jen ukázka jak to celé spočítat ještě před tím, než se rozhodnete do reklamy investovat.

Úvaha na závěr: Kdyby se vám podařilo svůj web či e-shop více uživatelsky vyladit a zjednodušit nákup svým zákazníkům, díky čemuž by se konverzní poměr zvýšit např. na 3,6%, čísla by byla úplně jiná. Při konverzi o 1% vyšší by investice do reklamy byla stále 12 000 Kč, ovšem čistý zisk už by dosáhl 24 660 Kč.