Tramvaj číslo 1547 (návrh polepů)


Když jsem před několika lety pracoval jako grafik v jedné brněnské reklamní agentuře dostala se ke mě zakázka na vytvoření grafického návrhu reklamy na tramvaj Brněnského dopravního podniku. Zadavatel reklamy bylo Rádio Petrov a Brno Magazín. Bylo tedy potřeba vymyslet jak na jeden vůz tramvaje dostat dvě firmy.



Dvě firmy - jedno řešení


Řešení bylo jednoduché - uděláme každou půlku tramvaje jinou a každý z inzerentů tedy bude mít plnou reklamní plochu a přitom se reklamy mezi sebou nebudou rušit. Rádio Petrov má barvy do žluta, takže volba podkladu byla jasná a tištěný magazín měl zase jasnou volbu bílého pozadí. Rozdělení obou půlek se pak udělalo červeným pruhem s logem rádia uprostřed.

Původně jsme si všichni ve firmě mysleli, že tento nápad (dalo by si říct i inovativní) u klienta neprojde a že bude chtít, aby byly obě firmy vidět současně, ale zadavatel grafiky to schválil bez jediné připomínky. A tak se mohlo začít s realizací reklamy.

Protože reklama pro Rádio Petrov byla pro zadavatele důležitější, udělala se na stranu dveří, kde ji uvidí více lidí. Logo rádia se také dalo na přední zadní část vozu do rozdělovacího pruhu.

Jak se chystá návrh reklamy na tramvaj


Dopravní podnik nám dodal nákres tramvaje v přesném měřítku, ve kterém bylo označeno, kde jsou identifikační prvky a kde nesmí reklama být. Jednalo se jen o pár míst s logem DPBM a s číslem tramvaje. Také jsme měli vyznačeno, kde jsou tlačítka na otevírání dveří.

Do této šablony jsem návrh chystal. Po bleskovém schválení klientem se udělaly tisková PDF a z těch se potom tiskly samolepky, které byly nainstalovány na nově nalakovanou žluto-bílou tramvaj. Instalaci si zajišťoval sám dopravní podnik.

V létě 2005 polepená tramvaj číslo 1547 vyrazila do brněnských ulic. Jezdila na několika linkách, nejčastěji však na lince 1 z Bystrce do Řečkovic. Zajímavostí je, že je to první reklama na tomto tramvajovém voze od jeho výroby a současně jedna z prvních reklam na veřejných dopravních prostředcích řešená celopololepem.

Historie tramvaje číslo 1547


Tento tramvajový vůz Tatra T3 byl vyroben v roce 1968 po výrobním číslem 157 273. Po jeho kompletaci mířil rovnou do Brna, kde byl hned ve stejném roce uveden do provozu (únor 1968). V roce 1975 měl svoji první nehodu, kdy došlo k vykolejení v Brně-Husovicích na ulici Valchařská a vůz tehdy zcela přišel o svá kola. Později byla tramvaj opravena a opět nasazena zpět do provozu. Další smůla v podobě srážky ji potkala v roce 1994 na Moravském náměstí. Po této drobné nehodě byla tramvaj opět opravena a mohla dál plnit své přepravní poslání.

V létě roku 2005 tramvaj získává svoji první celoplošnou reklamu (a jednu z prvních reklam na MHD v Brně, která je provedena celopolepem) a je nalakována na bílou a žlutou barvu. Její přední vůz je pak nabarven na zelenou a také je na něj instalován reklamní polep.

Smůla se ji drží i nadále a v roce 2006 již potřetí bourá - tentokrát na konečné v Bystrci. Po třetí a poslední opravě jezdí ještě další 4 roky. V únoru roku 2010 se odstraňuje reklama a tramvaj zůstává pouze obyčejná bílá.

Svoji poslední jízdu si užije 25.10.2010 na lince číslo 13 a po návratu do vozovny je až do prosince téhož roku odstavena. Její sláva končí 13.12.2010 kdy je rozebrána a sešrotována.

Fotogalerie - nehoda v roce 1975 a 1994

Nehoda v roce 1975 - Brno-Husovice
Nehoda v roce 1975 - Brno-Husovice
Nehoda v roce 1994 - Brno, Moravské náměstí


 Fotogalerie - reklamní polep 2005








 Fotogalerie - konec 2010


Tramvaj číslo 1547 (návrh polepů) Tramvaj číslo 1547 (návrh polepů) Reviewed by BONA MEDIA on června 04, 2013 Rating: 5
Používá technologii služby Blogger.